maandag 17 juni 2013

Havermoutkoekjes

De blog van Celine, Plant-Aardig, is een hele mooie blog met allerlei recepten die geen pinda's, noten, koemelk, vlees, gist en suiker bevatten. Ze maakt prachtige tekeningen van de receptbeschrijvingen. Op haar blog vond ik een recept voor havermoutkoekjes. Ik was al vrij lang op zoek naar een recept voor havermoutkoekjes waarbij geen gebruik gemaakt werd van meel. Dit recept is zo! Zij gebruikt cranberry's, maar omdat ik die niet in huis had paste ik het recept aan. Na de eerste keer maakte ik het nog een paar keer, want het was zo lekker! Het is vooral ook heel simpel om te maken en daarom deel ik het graag met jullie.

Het recept komt dus van haar blog, maar ik heb het een klein beetje aangepast. Kijk vooral op haar blog naar het recept, want zij beschrijf het door haar tekening veel leuker dan ik kan.
De koekjes zijn niet heel erg zoet, dit vind ik zelf niet erg. Je kunt meer agavesiroop toevoegen. De kaneel voegt ook meer zoetheid toe.

(Ook havermoutkoekjes zijn niet zo fotogeniek, dus ik heb geen foto;)

Benodigheden
200 gram havermout
25 gram gesmolten boter (je kunt ook plantaardige boter gebruiken)
55 gram kokosrasp (gemalen kokos)
4 el agavesiroop
25 gram walnoten (of andere noten. Dit kun je natuurlijk ook weglaten. Zelf vind ik het een lekkere toevoeging).
1 tl wijnsteenbakpoeder
Snufje zout
Kaneel naar smaak. (Ik vind frambozen en kaneel een heerlijke combinatie, in dit recept doe ik ongeveer 1/2 eetlepel kaneel. Als je niet van die combinatie houdt, kun je het natuurlijk ook weglaten of minder toevoegen).
125 ml heet water
30 - 40 gram (diepvries)frambozen, in stukjes. Diepvriesframbozen zijn makkelijk te breken in stukjes.

Bereiding
Meng de havermout, gesmolten boter, kokosrasp, wijnsteenbakpoeder en zout in een kom. Doe hier het hete water bij en meng. Het wordt nu vrij plakkerig. Voeg de stukjes framboos toe en meng.
Maak hier balletjes van die je plat drukt. Ik maak ongeveer 8 koekjes, maar je kunt ze ook kleiner maken.
Bak de koekjes 25 minuten op 190 °C.
Eventueel kun je (55 gram) chocolade smelten en over de koekjes verdelen. Ik doe dat meestal niet.

Liefs

2 opmerkingen:

  1. Mmmmm dat klinkt heerlijk. Ik bak ook graag, maar vind het nu wat te warm :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lot, ik ga jou versie zeker ook eens proberen! En dankjewel voor de lieve woorden;-)

    BeantwoordenVerwijderen