zondag 9 juni 2013

Sinaasappel-citroentaart

Normaal gesproken maak ik voornamelijk zoete recepten met chocolade. Heel soms iets met appel, maar met ander fruit maak ik nooit wat. Klinkt saai, maar ja, wat kan er nou tegen chocolade op ;)?
Nu lagen er een aantal sinaasappels in de fruitmand, aangezien we een groentepakket hebben. Dus, zocht ik naar een recept voor een taartje met deze sinaasappel. Uiteindelijk zit er in het recept maar 1 sinaasappel, maar ach, het was een lekker taartje.

Ik combineerde twee recepten. Dit recept gebruikte ik voor de bodem, en dit voor de vulling. Beide paste ik zo aan, dat ze ook suikervrij zijn. Het recept is glutenvrij (tenzij je het hele recept gebruikt wat bij de vulling vermeld staat) en suikervrij. Ik gebruikte zoetmiddelen die ik in huis had, palmsuiker, agavesiroop en honing. Gebruik vooral wat jij in huis hebt en lekker vindt.


Benodigdheden 
Voor de bodem: 

100 gram rijstmeel
1 eetlepel palmsuiker
1/2 theelepel zout
snufje bakpoeder
80 gram koude boter
3 eetlepels koud water
1/2 theelepel vanille-extract
(In het originele recept staat plantaardig bakvet, als je dat gebruikt in plaats van boter, is het ook veganistisch).

Voor de vulling:2 citroenen
1 sinaasappel
4 eieren
(100 g) honing / agavesiroop. Gebruik naar jouw smaak! Ik heb veel minder gebruikt, misschien 75-80 gram, maar van mij hoeft het niet zo zoet te zijn. 
50 g gesmolten boter

Bereiding
De bodem:

Meng de rijstmeel, palmsuiker, zout en bakpoeder in een kom. Doe de boter erbij en kneed met je handen. Het deeg wordt nu kruimelig. Voeg het water en vanille-extract toe. Doe het deeg in een kleine springvorm, 20 cm is een goede maat.

Was de citroenen en de sinaasappel goed. Rasp de sinaasappelschil en de schil van 1 citroen in dunne sliertjes en pers daarna het fruit uit. Meng de eieren, de honing of agavesiroop, de gesmolten boter, het vruchtensap en de fijn geraspte schil in een slakom. 

Verwarm de oven voor en bak de bodem enkele minuten op 190 °C. Haal hem daarna er weer uit en doe de vulling erin. Bak gedurende 15-20 minuten in het midden van de oven op 220 °C. 

Liefs

1 opmerking: