woensdag 2 januari 2013

Creativiteit - een inleiding

Creativiteit is kunst
Kunst is dat wat in een museum hangt
Waar geld voor gegeven wordt
Jaren van training is nodig
En vooral: talent
Daarnaast nog inspiratie.

Dat is allemaal nodig om kunst te maken. 

Dacht ik. 

Al die zinnen hierboven zorgen er voor dat ik (en vele anderen met mij!) zich geen kunstenaar zullen noemen. 
Kunstenaar is een groot woord. Je noemt jezelf alleen zo, als je door anderen zo genoemd wordt. Als anderen vinden dat jouw werk kunst is. Als zij het willen kopen en op willen hangen. 

Want als zij dat niet willen, wat beteken jij dan? 

Als je zo naar kunst kijkt, zie je alleen de uiterlijke waarde. De waarde die het heeft als je ernaar kijkt. Vooral als je kijkt naar kunst van anderen. Want als je naar je eigen werk kijkt, dan is het veel meer dan enkel een simpel schilderij. 

Je ziet de vele uren werk. Je ziet het idee. De inspiratiebron. 

Vooral zie je de betekenis die dit voor je heeft. 

Jouw blik is dus totaal anders dan de blik van een willekeurige voorbijganger. Kun je ooit overbrengen wat dat schilderij dat je zelf schilderde, voor jou betekent? Misschien wel. Misschien niet. 

Het enige wat je weet, is dat het voor jou betekenis heeft. 
Voor jou heeft het betekenis.
Voor jou is het mooi.
Jij wil het hebben.
Jij bent bereid het aan de muur te hangen.

Misschien is dat wel voldoende om het kunst te noemen. Het is in ieder geval een belangrijke stap: als jij het niet mooi vindt, waarom zou je het dan willen verkopen? 

Kunst is een groot woord. Als je van jezelf alleen maar kunst mag maken, is er geen ruimte meer voor iets wat niet mooi is, maar wel alle betekenis heeft voor jou. 


Dit beeldje heb ik gemaakt van speksteen. In plaats van een vastomlijnd idee volgde ik de steen. Sommige dingen was ik absoluut niet van plan, maar bleken toch zo uit te komen. Met speksteen werken is heerlijk. Eerst is het een ruw brok, waar alle vorm nog in kan komen. Maar de steen heeft een eigen mening, hij laat niet met zich sollen, en houdt je soms tegen. 

Het beeldje is niet perfect, maar voor mij heeft het betekenis. Ik zie de stappen, de ontwikkeling en het ontstaan van het beeldje. Ik ben ook trots op mezelf, dat ik na jaren weer eens met speksteen heb gewerkt. Ik voelde me trots nadat ik het had afgemaakt, in 1 middag tijd. 

Dit is geen kunst met een hoofdletter K, nou en? Ik ben blij met dit beeldje en de symboliek die het uitstraalt. Ik zie dat het nog mooier en perfecter had gekund, maar het is goed zo. Dit beeldje staat met trots in mijn vensterbank.

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten