zondag 6 januari 2013

Mijn favoriete soort kunst

Zoals ik al eerder schreef, keek ik eerst heel anders naar kunst. En nog zijn er zoveel manieren om naar kunst te kijken. Voor mij zijn er drie soorten kunst:

  • Kunst kan een schilderij of beeld zijn. Puur een esthetische waarde. 
  • Kunst met een praktische waarde. Iets wat mooi is, maar wel te gebruiken is voor iets. 
  • Reflexieve kunst: kunst met een diepere boodschap. Kunst die je laat nadenken over iets. Of kunst die je dichter bij jezelf brengt.
Dus geen indeling naar stromingen in de kunst, maar wat je met de kunst kan, of wat het met je doet. Allerlei soorten kunst kunnen mij raken. 

Misschien is dit voor mij ook wel de volgorde waarin ik ze belangrijk vind. Kunst waar je alleen maar naar kunt kijken, is leuk, maar dat gaat niet diep genoeg. Iets wat je kunt gebruiken en uniek is, er mooi uitziet, is voor mij al een betere vorm van kunst. Je hebt iets unieks en kunt daar elke keer als je het gebruikt weer van genieten. 

Misschien is alle kunst is zekere mate wel reflexief. De kunstenaar heeft bijna altijd wel een diepere betekenis verstopt in een schilderij. Of ziet er zelf een diepere betekenis in. Maar ik kan kunst waarderen die je op een andere manier naar iets laat kijken.

Zoals deze afbeelding:


Nu ik deze afbeelding heb gezien, zie ik in gewone bomen langs de kant van de weg, ook mensen. Dansende mensen, in de meest rare spagaten. Een nieuwe manier om naar bomen te kijken! Bomen zijn voor mij nu minder statisch, ze zien er beweeglijk uit. En ik geniet weer van elke boom die ik zie. Elke boom is anders en uniek. 

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten