vrijdag 15 maart 2013

Zien als een fotograaf

Een paar weken geleden was er bij ons een fotograaf over de vloer. Hij maakte foto's van mijn moeder, voor haar visitekaartjes.

Ik was erbij en het was heel leuk om te zien hoe de fotograaf te werk ging.

Als ik foto's maak (wat ik bijna nooit doe), dan maak ik foto's van iets wat ik toevallig tegenkom en mooi vind. Of foto's van werkstukken die ik heb gemaakt en digitaal wil hebben.
Vooral maak ik gewoon een foto, ik denk niet al te veel na over het hoe en wat.

Nu kon ik eens zien hoe een fotograaf dat doet. 4 uur lang is hij bezig geweest, en uiteindelijk zijn daar ongeveer 6 foto's uitgekomen. Hij was vooral bezig met bekijken en het verplaatsen van meubelstukken. Ik dacht altijd: je neemt gewoon foto's, net zolang tot je de perfecte foto hebt. Maar zo ging hij helemaal niet te werk. De meeste tijd ging zitten in het kijken voor het nemen van de foto.
Bijzonder toch? Hoe een bepaald beroep een bepaalde kijk naar de wereld meebrengt.


Wil je nog meer foto's van hem zien? Om toch een beetje reclame voor hem te maken, hier kun je foto's van hem bekijken.

Liefs

3 opmerkingen:

  1. Hallo hier Erica, partner en assistent van de fotograaf. Het was erg leuk om de sessie bij je moeder te doen, vooral ook vanwege alle mooie instrumenten waar je moeder mee op de foto ging.
    Ik begrijp helemaal wat je bedoeld met naar de wereld kijken als een fotograaf. Bij Sanjay begon dat een aantal jaar geleden toen wij vanuit India naar Nederland verhuisden. Sanjay wees mij zoveel mooie dingen in Nederland aan. Vaak ook dingen waar ik altijd achteloos aan voorbij liep. Zo was hij eens gefascineerd door een rij paaltjes op een stoep. Gosh, zo had ik ze nog nooit bekeken, maar vanuit een bepaalde hoek was het inderdaad mooi; het ritme, de rechtlijnigheid, de glans en de schaduwen.
    Je zou eens een wandeling in het bos moeten maken en je camera mee nemen en je voornemen om met wat bijzondere foto’s thuis te komen. Dan kijk je ineens heel anders om je heen. Wat ik zelf altijd heel fascinerend vindt is om bij het fotograferen mijn camera heel dicht bij de grond te brengen; het bos bekijken zoals een muisje het ziet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erica, bedankt voor je reactie. Ja, in een andere omgeving kunnen dingen je ineens echt gaan opvallen. Dat is heel bijzonder. En dat kun je dus ook bewust opzoeken in een bekende omgeving, bijvoorbeeld inderdaad met een camera. Of met een bepaalde schrijf- of tekenopdracht in je hoofd.
      Creativiteit is toch maar een mooi iets:)

      Verwijderen
    2. En het gevaar is dat je alleen nog maar als een fotograag kijkt (en minder kan genieten van iets waar je geen foto van kan maken) ;-)

      Verwijderen