zondag 24 februari 2013

Grote projecten - Hoe werkt mijn creativiteit?

De herfstsjaal en wintersjaal zijn voor mij grote projecten geweest. Ik heb echt genoten van het maken van deze twee.

Dat lag in de bijzondere aard van de creativiteit die daarbij betrokken was. Voor mij is creativiteit meer dan het maken van een patroon. Voor mij voelt dat niet echt creatief en ik vind het ook niet heel leuk om te doen.

Wat ik wel leuk vind, zijn de projecten waarbij veel denkkracht nodig is. Om te ontwerpen wat je wilt maken. Er is een thema, een idee in mijn hoofd en dit wil ik omzetten in iets van wol. Niet alleen aan het begin van het proces is creativiteit nodig, ook tijdens het proces. Dit vind ik het leuke. Ook wel het lastige trouwens.

Bij mijn wintersjaal bijvoorbeeld, had ik een eerste idee in mijn hoofd. Dit betrof een zeshoekige sjaal. Ik wist echter nog niet precies welke sneeuwvlokken ik zou gebruiken in de sjaal. Tijdens het maken bleef ik vasthouden aan het idee van een zeshoekige sjaal, tot er iets kriebelde en niet goed voelde. Toen begon ik na te denken over hoe het ook zou kunnen. Wat ik nu precies met de sjaal wilde kunnen.

De creativiteit in dit proces bestond uit het bedenken, ontwerpen en aanpassen van het ontwerp van de sjaal. Er was veel vrijheid in het proces, ik had niet van tevoren bedacht welke sterren ik precies wilde gebruiken. Dit vind ik heel prettig. Anders voelt het voor mij puur als het uitwerken van iets wat al vast staat. Het is fijn om er tijdens het proces nog over na te denken.

(Niet dat ik nooit dingen volgens een patroon maak, dat doe ik wel. En dit kan ook heel mooi worden, maar mijn hart ligt op dit moment ergens anders ;)

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten