maandag 25 maart 2013

Favoriete recepten van de week #3

Deze week maakte ik een brood, maar dan glutenvrij. Het recept heb ik gevonden bij Charlot. De eerste keer dat ik het maakte, mislukte het compleet. Ik baalde, maar wilde het nog wel een keer proberen. Want het leek me zo leuk! Net voordat ik een tweede versie ging maken, besefte ik me dat ik de havermout was vergeten. Tjah, dan is het niet zo gek dat het mislukt hè? De tweede keer lukte het wel goed. Het bleef wel een beetje zacht, dus het is niet heel handig om mee te nemen naar werk als broodvervanger.

Ik maakte ook een ovenschotel met spinazie en aardappel, die ik erg lekker vond. Ik maakt dit aan de hand van een recept van de AH. Ik paste het recept een klein beetje aan, en maakte dit er van:

Foto van de AH (mijn eigen gerecht was niet heel fotogeniek;)
Mijn recept, voor 3 personen:

Ingrediënten:

- Aardappels, ongeveer 3 - 4 grote aardappels
- Klontje boter en een scheut (rijst)melk
- 250 gram spinazie uit de diepvries
- 1 ui
- 1 paprika
- Wat crème fraîche of slagroom
- 100 gram geraspte kaas
- 5 eetlepels (gemengde) noten (bijvoorbeeld: hazelnoten, amandelen, walnoten, pinda's)

Kook de aardappel gaar en maak hier puree van met de boter en melk. Voeg zout en peper toe.

Ondertussen snijd je de ui en paprika fijn, en bakt dit een paar minuten. Doe de spinazie erbij zodat deze kan ontdooien. Doe hier een klein beetje crème fraîche bij zodat het een beetje smeuïg wordt.

Hak de noten fijn in een keukenmachine.

Vet een ovenschaal in (tip: neem geen bakvorm met afneembare rand, in de spinazie zit veel vocht en dit gaat dan tussen de naden door lopen..) en doe hier het spinaziemengsel in. Verdeel de aardappelpuree hier overheen. Strooi hier de nootjes overheen en de kaas. Zet dit 15-20 minuten in een voorverwarmde oven op 200 °C.

Tip: ik denk dat zongedroogde tomaatjes in plaats van paprika ook lekker is!

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten