woensdag 13 maart 2013

Schrijven als een schrijver

Vorige week las ik een biografie over J.K. Rowling, geschreven door Sean Smith. Niet alles is even interessant (informatie over dorpjes in Engeland, tjah, daar lees ik dan maar overheen). Wat ik wel interessant vind, is informatie en aanknopingspunten over de Harry Potterboeken. Verklaringen waar bepaalde namen of personages vandaan komen. Tijdens het lezen van de boeken, waan je je toch in een totaal nieuwe wereld. Daardoor besef je niet hoe deze boeken tot stand komen.

Onbewust dacht ik dat J.K. Rowling een totaal nieuwe wereld heeft bedacht, uit het niets. Maar dat is natuurlijk niet zo. En eigenlijk is dat ook wel een hele geruststelling. Ze heeft allerlei elementen uit jeugdboeken verweven met eigen ervaringen en dit verwerkt tot de geweldige boeken.


Dit is voor mij wel een geruststelling, omdat ik alleen maar vanuit mezelf kan schrijven. Althans, dat is mijn voorkeursmanier van schrijven. Als ik iets ga schrijven, tekenen of op een andere manier creëren, wil ik dat het uniek is. Iets wat iemand anders nog nooit heeft bedacht of gemaakt. Vaak maak ik voor mijn gevoel dezelfde soort dingen, terugkerende thema's. Op een gegeven moment ben ik het dan zat en schrijf ik niet meer. Langzaam komt het besef tot me, dat je op die manier niet uniek kunt zijn: er zijn al zoveel dingen bedacht, zoveel dingen uitgewerkt. Het is heel verlammend om alleen maar iets te willen maken als het uniek is.

Nu maak ik gewoon de dingen die ik leuk vind om te maken. Ik verwerk verschillende elementen uit mijn leven in wat ik teken of schrijf. En daardoor wordt het toch uniek, omdat ik elementen combineer die misschien nog wel nooit bij elkaar zijn verschenen in een verhaal.



Kunst maken is dus maken waar jij van geniet. Je geen zorgen hoeven te maken over uniciteit, mooiheid of wat dan ook. Het is jouw kunstwerk!

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten