vrijdag 26 juli 2013

Vrij haken - tips #2

De volgende tips bij het vrij haken:
  • Bedenk wat je wilt maken
Bedenk van tevoren wat je precies wilt maken. Ik ben begonnen met het haken van (sier)riemen en dit is een goede manier van starten met vrij haken. Waarom? Omdat je alleen maar plat hoeft te werken, alleen maar recht en je kunt goed meten of het past. Het enige wat je moet bepalen is de breedte van de riem.

Soms kun je ook gewoon ergens beginnen, zonder dat je weet wat het wordt. Voor mij werkt dit niet zo goed, maar het kan uiteraard wel.
  • Laat het los!
Vrij haken is een goede manier om te leren loslaten. Wees jezelf ervan bewust, dat niet jij de leiding hebt, maar het project. Jij volgt enkel de vormen van wat je eerder hebt gedaan. Je bedenkt niet precies hoe het eruit gaat zien, dat laat je gebeuren.
  • Hè?
Misschien lijken deze twee tips tegenstrijdig: wel bedenken wat je wilt maken, maar daarna moet je het loslaten. Hoe werkt dat? De eerste tip vind ik heel goed voor mezelf werken: ik heb het nodig om een beperking te hebben. Daarnaast vind ik het leuk om iets te maken waar ik iets aan heb. Vandaar dat ik van tevoren bedenk wat ik ga maken. Maar zodra ik begonnen ben, heb ik geen leiding meer.

Bijvoorbeeld: Ik ben begonnen met het haken van een rood-oranje-gele riem. Ik haakte eerst alle kleuren door elkaar heen, omdat ik dit bij de andere riemen ook deed. Maar nu vind ik dat eigenlijk niet zo mooi. Dus ik laat het idee varen, en ga nu per kleur werken: een stukje rood, een stukje oranje en mooie overgangen tussen die twee. En dan past het eerdere stukje met alle kleuren door elkaar heen er wel goed tussen!

Maar als het beter bij jou past, kun je ook zonder voorbedacht plan gaan haken. Natuurlijk kan dat! Maar verwacht dan niet dat het iets wordt waar je iets aan hebt, dan kan het alle kanten op. Ook leuk natuurlijk! 

Liefs!




1 opmerking:

  1. Soms kan ik iets van te voren bedenken en gaande weg een hele andere kant opgaan. Dat vind ik het uitdagende van "vrij werken".

    BeantwoordenVerwijderen