zaterdag 11 januari 2014

Introvert zijn

Al een aantal weken ben ik het met het thema 'introvert zijn' bezig. Ik kreeg van een aantal mensen terug dat ik gesloten ben en dat ze graag meer van me willen zien. Het zette me aan het denken en daar schrijf ik graag over. Want natuurlijk ben ik introvert, maar meestal zie ik mezelf helemaal niet als gesloten...

Wat is introvert? Natuurlijk het tegenovergestelde van extravert. Op Wikipedia vond  ik een mooi artikel, waarin het verschil heel duidelijk wordt uitgelegd. Voor een introvert persoon is de innerlijke belevingswereld het belangrijkste, waar voor een extravert persoon de uiterlijke wereld het belangrijkste is. Dit zorgt voor ander gedrag. 

Van het lezen van de kwaliteiten van introverte mensen word ik blij: Rustig, Bescheiden, Bedachtzaam, Doorzetter, Geduldig, Zorgvuldig, Kan goed luisteren, Gedisciplineerd, Toegewijd, Kan goed analyseren.

Ja, daar herken ik mezelf wel in. 

Het is heel makkelijk om te oordelen over introvert zijn, en te zeggen dat deze mensen meer voor zichzelf moeten opkomen, meer van zichzelf moeten laten horen. Misschien terecht, misschien wel niet.

Belangrijk is om te beseffen dat beide goede kwaliteiten hebben. In onderstaand filmpje vertelt Susan Cain hier over. 


Ach ja, waarschijnlijk breng ik met dit blogje niet helemaal over wat ik bedoel. Ik zal er nog wat meer over schrijven. 

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten