vrijdag 28 maart 2014

Dierenkracht #1 - Olifant

Voor mijn opleiding ben ik bezig met een (grote) opdracht rondom dieren. De bedoeling is om een totempaal te maken, bestaande uit vijf dieren. Je deelt je leeftijd door vier en kiest per periode een dier. Daarnaast kies je er één voor de toekomst.

Zoals dat bij mij altijd werkt, lukt het niet om vanaf het begin hier heel hard mee bezig te zijn. Ik zou vanaf december met deze opdracht bezig moeten zijn, maar zo werkt het creatieve proces gewoon niet.. Eerst probeerde ik heel hard om de dieren te bedenken. Maar dit werkte natuurlijk helemaal niet. Uiteindelijk kwamen ze als vanzelf naar me toe.

Nu ben ik heel actief bezig met het proces: ik zoek afbeeldingen van de dieren op, teken ze, maak ze in fimoklei, zoek de (medicijn)wijsheid op over ze, én maak ze voor mijn totempaal. Alle dieren zijn voor de totempaal al klaar en wachten om afgebakken te worden.

Terwijl ik zo bezig was, kwam ik allerlei 'toevalligheden' tegen. Opeens zie ik deze dieren overal.

Als dier voor mijn eerste levensperiode koos ik de olifant. Dit was voornamelijk intuïtief. Wel speelde mee dat ik eerder dit jaar een olifant gemaakt had van speksteen. De olifant zat eigenlijk al helemaal in de steen. Eigenlijk wilde ik hem niet maken (dat vond ik te logisch..), maar het kon niet anders.

En terwijl ik mijn broertje vertelde over deze opdracht, kwam er nog een inzicht rondom de olifant. Ik vertelde dat ik koos voor de olifant, ik vertelde echter nog niet welke periode ik had gekozen. Hij reageerde: 'Ow, die is vast voor je eerste periode.' Hè, ja, dat klopt. Hoe weet je dat? 'Nou, je had Flappie, je knuffel.'

Ow ja! Daar had ik helemaal niet aan gedacht, maar mijn lievelingsknuffel als kind was een olifant. Wat een 'toevalligheid' weer. :)

Het linker olifantje maakte ik eerder dit jaar als huiswerkopdracht. De olifant zat al helemaal in de steen. 
Zelfs mijn sieradenkistje heeft olifanten. Valt me nu pas echt op!
Een schattig hangertje, een jaar geleden gekocht bij de Wereldwinkel. 
Een schattig doosje met papiertjes in de vorm van een hart van de Wereldwinkel. Dit kon ik niet laten liggen ;) 
Liefs

1 opmerking:

  1. Toffe opdracht (:
    Mooi is dat he, dat het als vanzelf naar je toe komt en dat het dan opeens heel logisch is.

    BeantwoordenVerwijderen