zaterdag 22 maart 2014

Suikervrije, glutenvrij 'mueslirepen'

Eigenlijk ben ik een hele slechte suikervrije eter. (Ik ben sowieso een kieskeurige (lees: lastige) eter. Maar dat is een ander verhaal.)
Eet je geen suiker en wil je wel zoete dingen eten, dan kun je van alles zelf bakken. Hiervoor kun je suikerverangers zoals honing, palmsuiker en kokosbloesemsuiker gebruiken. Wil je het nog natuurlijker, dan gebruik je bananen, dadels of andere zuidvruchten. Daar zijn ook heel veel recepten mee te vinden. Veel goede tussendoortjes of snacks voor de lekkere trek kun je hier mee maken.

Daar is echter het probleem: ik lust geen bananen en geen dadels. Dadels kunnen nog wel als het heel fijn gemalen is, zodat de structuur helemaal niet meer te herkennen is. Maar bananen, dat zal vrees ik nooit wat worden. 

Ik wilde graag een tussendoortje maken wat goed vult, iets wat lijkt op een muesliereep. Maar dan dus gezond, zonder suiker en zonder dadels. Ik ben zelf niet echt recepten tegengekomen die dat hebben. Dus verzon ik zelf wat.

Eigenlijk verdient het niet echt de naam recept, omdat het heel erg simpel is en ik ook geen hoeveelheden noem. Toch deel ik het met jullie, omdat het verrassend goed lukte, het zijjn echt mueslirepen geworden. Wel moet je ze in de koelkast bewaren, omdat ze kokosolie bevatten. Dit smelt bij kamertemperatuur, en het is wel handig om een reep te hebben in plaats van een plakkerige brij;)

Het fijne is dat je er van alles in kunt doen. Net waar jij zin in hebt. Dit 'recept' is dan ook een richtlijn, absoluut geen vaststaand recept. 

Ingrediënten:

Ingrediënten naar keuze, kies zelf wat je lekker vindt of in huis hebt:

Noten naar keuze 
Zaden naar keuze
Kokosrasp
Kaneel
Klein beetje honing of agavesiroop

Wat moet er sowieso in:

Kokosolie
Pindakaas (of een andere notenpasta. En laatste restje uit een pot, wat een beetje uitgedroogd is werkt ook heel goed! Dat geldt natuurlijk alleen voor biologische pindakaas.)
Chocolade (eventueel zelfgemaakt)

Bereiding:

Hak de noten een beetje fijn. Zaden en noten hoeven niet fijngemalen te worden. Meng in een kom de zaden, noten, kokosrasp en kaneel. Voeg 1 of 2 eetlepels pindakaas toe aan he mengsel. Voeg ook eventueel honing of agavesiroop toe. Smelt de kokosolie. De benodigde hoeveelheid moet je zelf inschatten. Dit kan het beste als je het mengt met de noten en zaden. Het moet aan elkaar blijven plakken, zonder veel te vet te worden. Houdt er rekening mee dat kokosolie stolt, daardoor blijft het ook beter plakken. 

Doe dit in een ingevette ovenschaal. 

Smelt de chocolade au bain marie of maak zelf chocolade. Verdeel dit over het mengsel. 

Zet in de koelkast. Snijdt dit in repen/vierkante stukjes.

Veel experimenteerplezier!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen