zaterdag 1 maart 2014

Mijn notitieboekjes #1


Dit zijn mijn 'actuele' notitieboekjes: de boekjes waar ik op dit moment vaak (of regelmatig) in schrijf. Op dit moment zijn het er drie, maar vaak is het er maar één.

Ik lees best veel boeken die eigenlijk een cursus zijn. Heel veel boeken raden aan om in een nieuw notitieboek te starten. Als dromendagboek, creatief logboek, versterking van je zelfvertrouwen. Noem maar op! En elke keer dat ik dat lees in een boek, haak ik al een beetje af. Want dan zou ik met wel 5 of 10 notitieboeken lopen. Daar word ik zelf helemaal gek van en ik zie het nut er ook niet van in. Eigenlijk zou ik wel graag in een blanco boek beginnen, met schetsjes en kleine tekeningen, maar om dat ook altijd mee te slepen (inclusief tekenmateriaal..)? Nee daar heb ik geen zin in.

Wat werkt voor mij dan goed?

Sowieso werkt het voor mij goed om in goedkope boekjes te werken, daarom zien ze er ook helemaal niet mooi uit. Soms heb ik wel een mooie hoor, maar eigenlijk altijd van de Action. Voor mij werkt het niet goed om in een mooi boek te schrijven. Ik neem me dan namelijk altijd voor om daar alleen mooie en wijze dingen in te schrijven. Ik kan niet kladderen in een mooi boek. (Andere mensen kunnen dat wel heel goed, en ik kan me goed voorstellen dat het fijn is om in zo'n boek te werken. Maar voor mij werkt het meestal gewoon niet).

Wat voor mij ook goed werkt, is de afspraak met mezelf en mijn omgeving dat mijn notitieboeken 'veilig' zijn. Dat ze niet zomaar gelezen worden door iemand anders, ook al slingeren ze overal rond. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik elke keer moet zorgen dat ik mijn notitieboek (a.k.a. dagboek..) netjes opberg. Waarschijnlijk zou ik ook niet meer vrij kunnen schrijven. Én dat is juist heel belangrijk voor mij, alles kan op papier gezet worden.

A5-notitieboekjes werken voor mij het beste: ze zijn makkelijk op te bergen en makkelijk mee te nemen. Meestal neem ik dunne boekjes, met 80 pagina's, maar voor sommige projecten gebruik ik een dikker exemplaar van 200 pagina's.

Genoeg over mijn eisen van een notitieboek. Later meer over wat ik dan in die boekjes schrijf.

Liefs

1 opmerking:

  1. Ik kan ook niet kladderen in een mooi boekje, ik ben dan ook altijd heel bang dat ik de eerste pagina verpest door een lelijke schets of een spelfout ;)

    BeantwoordenVerwijderen