vrijdag 13 december 2013

Schrijven over muziek #3

Ik ben nu een week (en een dag) bezig met mijn nieuwe project, om verhalen en gedichten te schrijven over een liedje. En eigenlijk, gaat het heel goed. Het lukt me om elke dag een uur te schrijven (alhoewel dat best lang is!). Ik heb nu al 17 verhalen/gedichten.

Natuurlijk ben ik vrij impulsief begonnen, zonder echt goed na te denken over wat ik nu precies ga schrijven, of over het hoe of wat.

Ik las laatst een boek over het schrijven van verhalen: Story van Robert McKee. Het boek gaat over het schrijven van filmscripts, maar is ook zeker interessant voor schrijvers van verhalen of boeken. Hij zegt dat er twee manieren van schrijven zijn: gestructureerd en creatief (de woorden zijn mijn invulling, kan zijn precieze verwoording niet meer terughalen). Beide hebben positieve en negatieve kanten.

Gestructureerd schrijven; je maakt eerst een opzet, verzint de lijn van het verhaal, verzint eerst één regel tekst per scene/hoofdstuk, dan één alinea. Als het hele verhaal staat, ga je het invullen.
Creatief: je begint met schrijven, kijkt wat er gebeurd, en volgt één van de lijnen in het verhaal. Dit proces vraagt heel veel herschrijven, omdat de kans vrij groot is dat het geen geweldig verhaal wordt.

Ik kreeg het idee dat hij het eerste proces prefereert boven het tweede, maar dat weet ik niet zeker. Mijn schrijfproces bestaat duidelijk uit het creatieve schrijven: ik schrijf wat er in me opkomt. Wat me op dat moment bezighoudt. En ja, daardoor ontstaan er nu gaten en een rare samenhang. Maar dat geeft voor nu niet, want ik geniet van het schrijven :).

Liefs

p.s. Ik ben nog steeds op zoek naar liedjes. Heel veel liedjes (nog minstens 83 te gaan. Oei!). Dus aarzel niet als je een mooi of leuk liedje kent, ik hoor het graag! 

2 opmerkingen:

  1. Misschien 'n geheel nieuwe genre voor jou... bachatamuziek:

    Eramos Niños - Tito El Bambino "El Patrón" Ft Hector Ácosta y Gilberto Santa Rosa

    http://www.youtube.com/watch?v=qtTVlE-ljGc&list=FLgv5cGPkLmnqZrGhHBYuQMg&index=1

    Dit liedje vind ik mooi poëtisch...en ben erg benieuwd naar jouw ervaringen hierbij!

    X!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Lot, Ik heb geen mailadres van je, dus ik reageer maar hier. De link op mijn blog is volgens mij goed. Ik kom direct op mijn nieuwsbrief, zonder rare dingen. Dus ik vermoed dat er op het moment dat jij wilde kijken iets met de verbinding mis was of zo.
    Groet,
    Joke (waterleliedesign.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen