maandag 23 september 2013

Een marktje

Afgelopen zaterdag stond ik op een fair. Het was een heel leuk, klein marktje met allerlei eten en handgemaakte producten.

Het was een leuk marktje.

Maar....

Voor mij was het niet zo'n leuk marktje ;).

Ik heb niets verkocht, op drie hele kleine dingetjes na, die zorgden voor een opbrengst van 0,75 euro. Gelukkig had ik geen kosten, dus het was in principe niet zo erg om niets te verdienen. Maar naast dat er niets gekocht werd, was er ook niet zo heel veel interesse in mijn dingen.

En dat vond ik vervelender. Want onbewust werkt dat door en kwam ik met een heel vervelend gevoel thuis. Daar kunnen al die bezoekers natuurlijk ook niets aan doen, maar het is niet leuk als (bijna) niemand geïnteresseerd is. Ik kreeg er bijna een gevoel van opgegeven van. Om maar te stoppen met creatief zijn.

Nu snap ik heel goed waarom beginnende kunstenaars/schrijvers of andere creatievelingen worden aangemoedigd om alleen hun eerste werken te laten zien aan mensen waarvan ze weten dat ze positieve feedback krijgen. In plaats van afgekraakt worden. Ondersteuning is zo belangrijk!

Gelukkig ga ik niet stoppen met handwerken hoor! Of met schrijven. Het is voor mij veel te belangrijk. Alleen heeft dit marktje me wel weer van alles geleerd: ik ga nooit meer zomaar op een marktje staan. Zeker niet als ik denk dat het publiek niet in mijn dingen geïnteresseerd is.

Weer wat geleerd ;)

Liefs

2 opmerkingen:

  1. Oei lastig is dat zeker omdat je het zelf maakt. Ik herken het wel hoor. Ik had een webshop met houten speelgoed en ik heb ook op een paar markten gestaan die niet aansloten bij de doelgroep en dan verkocht ik weinig. Ik werd dus ook heel selectief in het op markten staan. Goed dat je je niet laat kisten. Je maakt prachtige dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat herken ik ook! En vooral als je spullen duurder zijn dan de gemiddelde euroshopper, xenos, en de hema..... Met handwerk kan je niet concureren met alle uit Japan en China komende producten.....
    Gewoon plezier houden in wat je doet en creëert!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen