zondag 20 april 2014

Gehaakt rokje - het patroon

Het is helemaal niet moeilijk om zelf een rokje te haken! Ik dacht van wel, waardoor ik het veel te lang uitstelde om te gaan proberen.Ik ben blij dat ik het toch geprobeerd heb, want ik ben heel blij met het resultaat. Het is ook eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, het enige moeilijke is het minderen, wat ik zelf nodig vond om tot een goede vorm te komen. Ik was bang dat een recht rokje niet goed zou passen.

Ik ben bang dat ik het ingewikkelder heb opgeschreven dan het is. Voor mij is het heel logisch, maar ja.. Als je vragen hebt, stel ze gerust!


Ik denk dat dit wel als een basispatroon te gebruiken is, je kunt ook een ander patroon gebruiken.

Het basispatroon:

1. Haak een ketting van lossen, in een meervoud van 14. Haak de laatste losse vast aan de eerste, zodat je een cirkel hebt. (Voor het nemen van de goede maat, zie hieronder).
2. Haak 1 keerlosse en dan: * 2 vasten, 1 half stokje, 2 stokjes, 2 dubbelstokjes, 2 driedubbelstokjes, 2 dubbelstokjes, 2 stokjes en 1 half stokje * . Herhaal alles tussen * en *. Sluit af met een halve vaste in de eerste vaste.
3. Haak 1 keerlosse en dan in elke steek van de vorige rij 1 vaste. Sluit af met een halve vaste in de eerste vaste.
4. Haak 1 keerlosse en herhaal rij 2. Let op: Kies ervoor om te beginnen op het eerste driedubbelstokje, maakt niet uit waar, zodat je kunt beginnen met twee vasten.
5. Herhaal rij 3.

Enzovoort!

Hier in een haakschema:



Maar, hoeveel lossen moet je dan haken om een goed passend rokje te maken? Volgens mij zijn er twee methoden om te kiezen hoeveel je neemt.

1. Je neemt een meetlint, en meet de omvang op de hoogte van waar je wilt dat het rokje begint. Dan blijf je het patroon haken. Ik heb zelf deze methode niet gebruikt, omdat het me niet zo handig lijkt, aangezien ik zelf niet overal even rond ben ;).

2. Neem een meetlint, en meet het breedste punt van je heupen. Dit is dus niet de hoogte waar het rokje begint, maar hierdoor zorg je ervoor dat je niet hoeft te meerderen, alleen hoeft te minderen, naar boven toe. Je werkt dus eigenlijk naar twee kanten toe. Voordeel hiervan is dat je het precies goed kunt laten aansluiten, je gaat net zolang door met minderen tot het past.

Met deze tweede methode kwam ik tot 12 golfjes, dus 12 keer 14 lossen als begin.

Verdere uitleg bij de tweede methode, de methode die ik gebuikte:

Je begint met het haken van het basispatroon, tot je een paar rijen hebt gedaan. Dan draai je het werk om, en begin je aan de andere kant van de beginlossen. Nu ga je minderen. Het minderen doe je in de rij vasten. Om en om, dus in de eerste rij minder je maar in de helft van de golven. Markeer deze steken, zodat je weet dat je ze geminderd hebt. Dit is belangrijk voor de volgende rij.

Het minderen doe je door twee steken samen te haken, in totaal doe je dit twee keer per golfje. In de ene rij doe je dit op het laagste punt, in de andere (volgende) rij op het hoogste punt. Zoals hier op de foto aangegeven met de pijltjes:

De rij met het sterretje is de eerste rij die ik haakte. Naar beneden toe het gewone basispatroon. 
Door het minderen, moet je in het patroon minder steken haken. Hoe meer je mindert, hoe minder duidelijk het golfjespatroon wordt. De golven worden steeds minder hoog, als het ware.

Het patroon in de minderingen wordt als volgt:

1. Haak 1 rij vasten, minder in de golfjes, om en om steeds 2 keer. Dus in totaal heb je dan 12 steken per stukje.

2. Begin op een hoog punt net na het stukje met de minderingen. (In het plaatje hierboven, net boven het sterretje bijvoorbeeld). Haak dan: * 2 vasten, 1 half stokje, 2 stokjes, 2 dubbelstokjes, 2 driedubbelstokjes, 2 dubbelstokjes, 2 stokjes en 1 half stokje (het gewone patroon dus!) dan: 2 vasten, 1 half stokje, 2 stokjes, 1 dubbelstokje, 2 driedubbelstokjes, 1 dubbelstokje, 2 stokjes en 1 half stokje *. (Je haakt 2 dubbelstokjes minder).

3. Haak 1 rij vasten, minder in het andere golfje dan in de vorige rij. Dit moet dus op het hoogste punt van het golfje, niet op het laagste zoals net. Nu zijn alle stukjes in het patroon weer gelijk.

4. Begin op een willekeurig punt (maar wel op een hoogste punt!). Omdat je nu twee keer geminderd hebt, kun je alle golfjes hetzelfde haken. Dit gaat als volgt: * 2 vasten, 1 half stokje, 2 stokjes, 1 dubbelstokje, 2 driedubbelstokjes, 1 dubbelstokje, 2 stokjes en 1 half stokje *

5. Haak 1 rij vasten, minder in het hetzelfde golfje 2 keer als je in rij 1 minderde. Nu heb je 10 steken per stukje.

6. Begin op een hoog punt net na het stukje met de minderingen.Haak dan: * 2 vasten, 1 half stokje, 2 stokjes, 1 dubbelstokje, 2 driedubbelstokjes, 1 dubbelstokje, 2 stokjes en 1 half stokje, en dan: 2 vasten, 1 half stokje, 2 stokjes, 2 dubbelstokjes, 2 stokjes en 1 halfstokje. * (Je haakt dus nu geen driedubbelstokjes meer).

7. Haak 1 rij vasten, minder in hetzelfde golfje als rij 3. Dit is dus weer op een hoog punt in de golf. Nu zijn alle stukjes in het patroon weer gelijk.

8. Begin op een willekeurig punt (maar wel op een hoogste punt!). Haak: * 2 vasten, 1 half stokje, 2 stokjes, 2 dubbelstokjes, 2 stokjes en 1 halfstokje. *

9. Haak 1 rij vasten, minder in het hetzelfde golfje 2 keer, als je in rij 1 (en 5)  minderde. Nu heb je 8 steken per stukje.

10. Begin op een hoog punt net na het stukje met de minderingen. Haak dan: * 2 vasten, 1 half stokje, 2 stokjes, 2 dubbelstokjes, 2 stokjes en 1 halfstokje. Dan: 2 vasten, 1 half stokje, 1 stokje, 2 dubbelstokjes, 1 stokje, 1 half stokje.

11. Haak 1 rij vasten, minder in hetzelfde golfje als rij 3 (en 7). Dit is dus weer op een hoog punt in de golf. Nu zijn alle stukjes in het patroon weer gelijk.

Voor mij was dit voldoende om een goede omvang van het rokje te krijgen. Poeh hè, het lijkt nu zoveel ingewikkelder dan het eigenlijk is. Ik ben benieuwd of je het aandurft om het te proberen te haken.

Liefs

2 opmerkingen:

  1. ontzettend leuk.... ik heb je link geplaatst op mijn publieke fb site met haakpatronen :-)
    https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    gr jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk rokje, mooie kleuren ook.

    BeantwoordenVerwijderen