zaterdag 26 april 2014

Mijn notitieboekjes #2 + 2 tips!

Zoals ik al eerder schreef, gebruik ik meerdere notitieboekjes tegelijkertijd. En ik beloofde ook om te schrijven wat ik dan in die verschillende boekjes schreef.. Oeps, helemaal vergeten.

Vandaag mijn eerste notitieboek: het boekje wat ik altijd bij me heb, waar ik ook heen ga. Dit boekje gebruik ik voor van alles, boodschappenlijstjes, oefeningen, ideeën, gedichten, zomaar wat krabbels, haakpatronen.


Ik heb net een notitieboekje vol, en ben toe aan een volgende. Altijd een heerlijk gevoel om een nieuw boekje te openen, en de eerste woorden op te schrijven. Het voelt toch wel als een nieuw begin..

Rondom gewone notitieboekjes en schrijven heb ik twee tips voor jullie.

Houd het overzicht 

Als je een notitieboekje voor meerdere dingen tegelijkertijd gebruikt, is het soms lastig om dingen terug te vinden. Dan zijn zulke tabjes (tjah, hoe noem je die?) heel erg handig. Ik kocht deze bij de Action. Eerst zo'n velletje:


Maar ja, ik gebruikte alleen die tabjes rechtsboven, dus kocht ik daarna dit:


Ik vind het een superleuk dingetje, omdat het zo simpel en toch zo slim is. (Stiekem wou ik dat ik het ontworpen had :D).

Neem voor elk belangrijk ding wat je terug wilt vinden een eigen kleur. In mijn notitieboekje hierboven zijn er tabjes voor: werk, mijn boek, de basisopdracht (voor de Kleine Tiki), creativiteit in het algemeen en eentje voor boeken die ik graag wil lezen.

Maak afspraken over hoe veel je schrijft met jezelf

Het klinkt misschien raar, maar het kan heel goed werken om met jezelf afspraken te maken over hoe snel je een notitieboekje moet volschrijven. Soms heb je wel inspiratie, en soms niet. Dus; soms schrijf je veel en soms niet. Natuurlijk is dat waar. Maar aan de andere kant: soms schrijf je gewoon niet omdat je geen zin hebt en dán kan zo'n afspraak met jezelf heel goed werken. Je weet dat het boekje vol moet voor een bepaalde datum, dus blijf je toch af en toe schrijven.

Bij mij werkt het niet super goed, deze week had ik nog heel veel lege bladzijden, die ik nu half vulde met slechte gedichtjes. Aan de andere kant: er zitten er wel een paar goede bij en misschien is dat wel genoeg. En ik blijf wel schrijven, terwijl ik anders misschien wel gestopt was deze week, om meerdere weken even niet te schrijven.

Zorg dat je wel genoeg tijd hebt om het boekje te vullen, waarschijnlijk lukt het je niet om een boekje in één week te vullen, dus vraag dat ook niet van jezelf! Ik heb met mezelf de afspraak dat ik 1,5 maand over een boekje doe en dat gaat in principe prima (als je maar regelmatig schrijft ;)).

Liefs


1 opmerking:

  1. Mooi boekje heb je! Afspraken of richtlijnen over hoe veel je wil schrijven kunnen zeker handig zijn, bij mij beland zo'n boekje anders toch al snel ergens in de kast als ik het een week niet gebruikt heb.

    Oh en die onderste tabjes heb ik ook, zo handig!

    BeantwoordenVerwijderen