dinsdag 15 oktober 2013

Bomen

In mijn vorige berichtje liet ik een boom zien. Deze boom was onderdeel van een drieluik bomen. Hier de eerste twee bomen:

 

In elke tekening, elk schilderwerk, elk boetseerwerk, ligt een verborgen boodschap. Een boodschap die de tekenaar er niet bewust instopt, maar verschijnt. Intuïtief werken, zorgt er voor dat jouw onbewuste op het papier verschijnt. Het onbewuste deel van jou, waar je normaal niet bij kunt. Dat is het bijzondere aan intuïtief creëren, het zegt iets over jou, zonder dat je dat echt wil of bedoelt.

Deze twee bomen heb ik beide getekend. Op een even groot papier (A3). Maar ze zijn duidelijk verschillend. De opdracht die aan beide ten grond lag, was ook verschillend. Deze twee tekeningen zijn onderdeel van een oefening uit het boek 'Handenmeditatie' van Roeland Frank Hoefsloot (Docent bij De Kleine Tiki). Voorafgaand aan de tekening, deed ik bij beide een korte visualisatie.

De eerste boom vertegenwoordigt een houding van overtuiging. Bij jou eigen standpunt blijven en proberen een ander te overtuigen. Dit voelde ik ook heel fysiek, in fysieke spanning en een 'hoge' energie.
De tweede boom vertegenwoordigt een houding van weerloosheid. Niet overtuigen, maar laten zijn.

Een totaal andere houding, een totaal andere tekening. Om deze tekeningen te bespreken, te zien wat ze betekenen voor mij, is het belangrijk om ze samen te bekijken. Dan zijn er duidelijke verschillen. Boom 1 is veel donkerder van kleur dan boom 2. Hij is ook niet gegrond, heeft geen wortels in de grond. De fysieke, hoge energie, die ik in mijn eigen lichaam voelde, komt terug in de tekening in het rood. De lijnen van boom 2 zijn veel rustiger en dan vooral de lijnen van de kruin van de boom. De vlakverdeling, hoe de boom ruimte inneemt op het blad is ook heel anders.

De derde boom die ik tekende, combineerde deze twee houdingen met elkaar:


Mijn tekeningen zeggen natuurlijk veel over mij en mijn houding naar andere mensen. Deze oefening liet mij het verschil voelen in houdingen naar andere mensen toe. Het liet me de mogelijkheden voelen, de verschillen tussen de bomen en liet zien dat ik alle drie de houdingen kan kiezen. Niet altijd even bewust, of even makkelijk, maar het zit wel alle drie in mij.

Maak jij wel eens intuïtieve tekeningen? Zie je daar boodschappen voor jouzelf in?

Liefs

1 opmerking:

  1. ik zie duidelijk de overtuiging en de weerloosheid in de bomen. Leuk om dat zo te zien :)

    BeantwoordenVerwijderen