woensdag 8 mei 2013

Obstakels #2

Verzet
Weerstand
Iets niet willen
Maar het toch doen
Een verslaving
Zomaar ineens
Een paar dagen
Dan weer normaal

Sommige dagen ga ik helemaal op in een boek. Of in de computer. Terwijl ik eigenlijk niets nuttigs doe.
Als ik op die manier een boek lees, ben ik totaal in een andere wereld. Vanmiddag bijvoorbeeld. Ik lag in de tuin, met een boek. Ik was hier gisteren pas in begonnen, maar was al heel ver in het boek. Ik lag daar en ik las alleen maar. Op de achtergrond was er op een gegeven moment een gesprek:

'Eigenlijk wil ik helemaal niet lezen. Er zijn nog zoveel dingen die ik moet doen. En dingen die ik wil doen.'
'Maar ik heb geen zin. Ik weet niet wat ik wil doen. Er zijn zoveel dingen. En het is spannend.'
'Ja maar.. Je vlucht weg van jezelf. Je voelt jezelf en je lichaam niet meer..'

Zo gaat het heen en weer. Tot ik op een moment besluit het boek weg te leggen. Dit lukt goed. Ineens zie ik weer hoe mooi de wereld is, hoe groen de lente om me heen is.

(Later lees ik het boek alsnog uit. Het bleef toch nog een beetje in mijn hoofd hangen. Ik wilde graag weten hoe het afliep..).

Computer en boeken zijn een vorm van afleiding voor mij. Het is een vorm van makkelijk vermaak. Ik vermaak me dan niet heel goed, maar ik doe in ieder geval iets. Eigenlijk is het alleen maar vervelend. Want ik krijg een vervelend gevoel over mezelf: ik zou eigenlijk wat anders moeten doen...

Creativiteit is er absoluut niet in die momenten. Vaak is het makkelijker om niet creatief te zijn. Om in patronen te blijven die eigenlijk niet ondersteunend zijn. Voor mij zijn dat dus de computer en boeken. En als ik daar eenmaal begin, is het steeds moeilijker om daar mee te stoppen en iets creatiefs te gaan doen.

Om creatief te zijn, moet je moedig zijn. Meestal is er angst of onzekerheid. Over het wel of niet kunnen van een nieuw project. Ik kan niet altijd over die angst en onzekerheid heen stappen. Ik wil graag dat iets mooi wordt, niet mislukt. En juist dat kan me heel erg weerhouden om ergens aan te beginnen.

Blokkades, ik kan ze zo duidelijk zien. Maar er vervolgens iets mee doen is een ander verhaal. Graag zou ik totaal creatief zijn, de hele dag door. Zo werkt het nu nog niet. Hopelijk ooit wel.

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten