zaterdag 18 mei 2013

Photo workshop - assignment 2

Dit blogje gaat over de opdracht van deze week van de pure photo workshop. Voor andere deelnemers kijk hier.

Deze week doe ik dit blogje maar gewoon in het Nederlands, ik merkte vorige week dat ik het veel moeilijker vond om mijn verhaal in het Engels te vertellen dan in het Nederlands.

De opdracht van deze week gaat over positionering, licht en richting van waaruit je fotografeert.

Ik koos een object om op de foto te zetten. Stiekem koos ik twee objecten. Ik koos namelijk als eerste een engeltje, wat ik kocht bij de Action. Dit was toch best wel een complex object en daarom koos ik ook nog wat bloemen om op de foto te zetten.

Deze week mocht ik met een andere camera spelen, wat ik dan ook volop heb gedaan:). Het is een Nikon DX, met volgens mij een 18-105 lens.

Ik heb vooral geëxperimenteerd met het licht. Jeetje, wat is dat bepalend voor een goede foto zeg! Eigenlijk let ik daar nooit op. Ik moet wel zeggen dat ik nu de techniek van licht nog niet helemaal onder de knie heb, ik was vooral bezig met gewoon van alles uitproberen.

Hier wat foto's waarbij ik experimenteerde met licht. Eerst twee foto's die ik niet mooi vind, dan ééntje die ik wel mooi vind.

Direct licht (lichtbron achter mij)
Licht van achter het object
Licht van links
Ik vond het erg lastig om buiten foto's te maken. Zeker nu de zon deze week bijna nooit aanwezig was. Hoe kun je dan goed zien waar het licht vandaan komt?

Ik heb ook wel wat gekeken naar ver en dichtbij fotograferen, maar ik merkte dat ik foto's van dichtbij toch het mooiste vind. Misschien heeft dat ook te maken met het vinden van een goede achtergrond voor de foto's. Vanaf dichtbij is dat niet zo'n probleem. Maar als ik een foto wil maken vanaf ver, heb ik geen mooie ruimte hiervoor. Hoe doen jullie dat? Er is bij mij, zowel binnen als buiten, altijd wel iets wat in de weg staat..

Ik maakte nog wat foto's van bloemen die bij ons op tafel stonden. Wat mij enorm opviel, was het verschil tussen foto's met (grote) flits en zonder. Twee foto's om het verschil te laten zien:

Met flits
Zonder flits




















De foto zonder flits vind ik veel mooier! De warme kleuren komen veel beter uit. Met flits is de foto vooral heel flets.

Wat ik verder nog leuk vond om te zien, was het verschil dat ontstond door de hoek van waaruit ik mijn beeldje fotografeerde. Normaal staat dat beeldje op mijn bureau en kijk ik er altijd naar vanuit dezelfde hoek. Nu ineens zag ik subtiele verschillen in hoe hij keek. Heel grappig om te zien. Zien jullie het ook?

Ingetogen vrolijkheid
Geen uitdrukking te zien vanuit deze hoek


















Liefdevolle blik naar de hemel
Wat een leuke opdracht! Het was leuk om van alles uit te kunnen proberen. Bijzonder om te ontdekken hoeveel verschil er kan zitten in kleine veranderingen die je zelf aanbrengt. Leuk ook om te ontdekken hoeveel je kunt ontdekken door zelf van alles uit te proberen, met slechts een klein handje aanwijzingen :). 

Liefs

12 opmerkingen:

  1. Ha Lot!
    Leuke ontdekkingen deed je! Tja, dat flitsen....da's geen succes hè? Wat kan een blik trouwens verschillen wanneer je uit verschillende hoeken fotografeert. Ik denk dat ik die allereerste het mooist vind. Misschien wel omdat het object vrij druk is en het licht dan het meest rustig.
    Dag! Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie uitvoering van de oefening zeg en wat een openbaring he. Het buiten fotograferen met dit sombere weer vond ik ook heel lastig, hopelijk zien we de zon aankomende week wat vaker. Ik vind je foto met licht van links denk ik het mooist, mooi licht, speelse schaduwen en een leuke hoek. Mooi gedaan zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie dat je met het licht van achter ook flits hebt gebruikt.
    Wat een mooi lief engeltje!!!
    Ook ik vind haar met licht van links het mooist!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lief beeldje heb je gefotografeerd!
    Ik kan niet zeggen welke ik nu het mooiste vind. Ik vind juist het verschil in al die foto's mooi om te zien. Leerzaam ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lief Engeltje. De derde foto vind ik het allermooist.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh sorry ik vergeet er bij te zetten dat dit de reactie van J ade is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Door je foto's van het beeldje is goed te zien waarom we deze opdracht kregen. Wat een verschil maakt het voor de uitdrukking van de engel met wat voor licht en vanuit welk standpunt je de foto's maakt. De foto met het licht van links is mijn favoriet. Wat een heldere kleuren zonder flits (bloemen).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rottig is dat flitsen he, ik gebruik het liefste ook geen flits. Mooi om het verschil van de hoeken te ervaren. En de Engel doet goed haar best, wat staat ze mooi op de foto, maar met het licht van links vind ik het mooiste

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I totally agree with you about looking at an object everyday from the same angle, and then when doing this assignment how you see it differently. It was also interesting to me to do the top/bottom shots and see what works with the subject and what doesn't. The different light sources sure made a difference in the feel of the pictures! I too, like the light from the left best, but I also like the last image as it has a different feel with the diffuse light. Good job!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk experiment heb je er van gemaakt! Leerzaam om van je foto's te zien wat het met een foto doet als je van verschillende hoeken fotografeert. Ik vind je foto van het engeltje met het licht van links het mooist. Sfeervol.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De derde foto vind ik ook bijzonder mooi. Ik vind het engeltje heel goed gekozen als onderwerp, ook al vond je het zelf een wat complex object. Dat vond ik juist goed werken voor de opdracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik miste inderdaad de zon ook heel erg...knap dat je het toch heb geprobeerd buiten!

    BeantwoordenVerwijderen