dinsdag 21 mei 2013

Samenwerken in kunst

Dit weekend was ik op De Uelenspieghel. Hier deed ik mee aan een creatief pinksterweekend.
Eén van de workshops waar ik aan mee deed was een schilderworkshop. In plaats van één papier per persoon, hadden we één kleur per persoon om samen een schilderij te maken. We schilderden nat-op-nat, wat ik altijd een prettige techniek vind. We maakten eerst een regenboog van kleuren, wat bij mij natuurlijk altijd goed is;).

Na de eerste stap zag het er zo uit:

Hele subtiele kleuren
Daarna schilderden we, nog steeds met dezelfde kleur per persoon, een bloem. 


We schilderden in twee groepjes en de bloem van de andere groep werd totaal anders. 


De volgende dag hebben we nog een keer geschilderd, over de bestaande bloem heen. Hierdoor werden de kleuren intenser. 

Het eindresultaat van de schilderijen:
 



Intensere kleuren doordat we er nog een keer overheen schilderden. Eigenlijk moet dit proces nog een keer herhaald worden, omdat de kleuren eerst flets worden door het opdrogen. Met drie keer schilderen krijg je een optimaal resultaat. 

Wat heerlijk om zo samen te schilderen! Althans, dat vind ik dan. We mochten eigenlijk niet praten tijdens het schilderen over het  (wat we soms natuurlijk stiekem toch deden). Ik hoorde van het andere groepje, dat sommige mensen het schilderen ook wel lastig vonden, omdat je alles zo los moet laten. Dit gaat namelijk van zelf, door het nat-op-nat-schilderen, maar vooral doordat je zo samenwerkt aan één schilderij. Mijn houding was vooral: ik doe wat me nu het beste lijkt, maar het is helemaal prima als anderen over mijn stukje schilderen. En ik vond het er steeds mooier op worden, ik vond het geen zonde als iemand over mijn stukje schilderde. 

Hangend in 'eigen' expositieruimte;)

Liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten