zaterdag 25 mei 2013

Photo workshop - assignment 3

Dit blogje is mijn bijdrage aan de Pure Photo Workshop. Voor andere deelnemers, zie hier.

Deze week was de opdracht om te spelen met beweging. Door het afstellen van de shutter speed, kun je scherpe of juist vage (blur) foto's krijgen. De workshop was vrij uitgebreid, voor de hele tekst, bekijk de website.

Ik vond het best wel een pittige opdracht, omdat ik totaal geen technische ervaring heb met de camera. Ik heb allereerst maar eens de gebruiksaanwijzing van de camera gedownload en hierdoor heel veel dingen ontdekt. Dat maakte de opdracht heel leuk, ik heb het gevoel dat ik meer snap van de camera!

Misschien heel stom, maar ik kon maar niet verzinnen wat ik wilde fotograferen. Beweging, beweging.. Het deed me ook nadenken over het fotograferen zelf. Want wat je doet bij het maken van een foto, is het beeld even stil zetten. En je kunt dus zelf bepalen (in deze opdracht) of je wil dat het lijkt alsof het stilstaat, of dat het beweegt. Door het maken van de foto, zet je de wereld even stil. Misschien dat dat er ook wel voor zorgt dat mensen vaak raar op een foto staan. Want er is altijd beweging, maar op een foto sta je eventjes heel stil. Een momentopname dus.

Genoeg filosofie voor vandaag;)

Uiteindelijk besloot ik maar iets te doen met het tweede deel van de opdracht, fotograferen van water. Ik gebruikte de zelfontspanner, zodat ik zelf water in het glas kon gieten. Steeds maakte ik 9 foto's, zodat ik niet heel goed hoefde te timen met het gieten van het water.

De foto's zijn heel verschillend geworden. Ik heb heel veel foto's (100!) gemaakt, dus leuke foto's uitzoeken viel nog niet mee. Maar hier dan toch enkele die het verschil in shutter speed goed laten zien.

(Het is trouwens vooral heel leuk om alle foto's die bij elkaar horen, dus steeds de setjes van 9, in één keer achter elkaar te kijken. Dan is het haast een filmpje.)

Shutter speed 1000                          Shutter speed 3
Deze twee foto's zijn de twee foto's die het meeste uit elkaar liggen. Dat is ook wel heel duidelijk te zien! Wat je doet door het veranderen van de shutter speed, is de hoeveelheid lichtheid die in de camera komt beïnvloeden. Dit is korter of langer.

Ik vind het heel leuk om te ontdekken hoe scherp foto's van bewegend water kunnen worden.

De mooiste of meest bijzondere foto's:

Shutter speed 320               Shutter speed 400         

De eerste druppel. Het water is net massief!

 
Het is net rook
 

Alle foto's heb ik heel 'netjes' gemaakt. Netjes goot ik het water in het glas. Op het einde experimenteerde ik iets wilder. Dit is het resultaat:


Na dit waterexperiment had ik zin in wat kleur. Dus vroeg ik mijn broertje of hij met mijn favoriete sjaal wilde wapperen. Ook hier gebruikte ik verschillende shutter speeds. Hier is ook wel weer het verschil duidelijk te zien.

Shutter speed 60

Shutter speed 100
Shutter speed 500
Shutter speed 1000
Wat een verschil! Wat leuk om dit te ontdekken met mijn camera. Het geeft me ook wat meer zelfvertrouwen in het fotograferen, omdat ik nu meer snap hoe de camera werkt. :)

Liefs

9 opmerkingen:

  1. Sjeempie wat een prachtig experiment is het geworden met fantastische foto's. Ik vind het fantastisch om het verschil te zien tussen de verschillende sluitertijden. Je water foto's zijn echt een openbaring van hoe water kan zijn op een foto. En je doek foto's zijn echt prachtig, die eerste, wow.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. J ade zegt: mooi zeg dat verschil tussen de sluitertijd te zien bij het water.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond dit ook een pittige opdracht! Heel veel geleerd van mijn camera. Maarja, dan nog omzetten naar mooie geslaagde foto's..... Dat viel niet mee.
    Ik vind jouw expiriment erg geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed!
    en de knalkleuren werken ook erg mooi!

    (ik loop een weekje achter maar deze week staat de opdracht van vorige week erop)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I think you did a great job to learn about your camera and do a workshop assignment at the same time! You definitely captured the many essences of water by using different shutter speeds. Good job! You then went on to take some lovely pictures of your beautiful rainbow scarf...and very beautifully and successfully captured it in motion and still! Lovely!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk he om te ontdekken hoe je camera werkt? Ik had dezelfde ontdekkingstocht deze week. Je gekleurde sjaal is een prachtig object om te fotograferen. Ik hou zelf ook erg van kleur. De laatste foto vind ik je mooiste. De positie van onderen vind ik leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De foto's van de sjawl......GEWELDIG!!! mooi positie en mooi kleurenpalet zo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat leuk om de verschillende water foto's te zien, je hebt er echt tijd voor genomen,
    en de onderste foto, wauw

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie serie foto's! De foto's van de sjawl zijn ook heel bijzonder geworden!

    BeantwoordenVerwijderen